Trygga möten

Trygga möten torsdag 31/3 för alla barn- och ungdomsledare

Hej alla ledare

Välkomna torsdagen den 31 mars klockan 17.30 till Lundhagskyrkan för en TRYGGA MÖTEN kurs med Anja Wändahl.

Vi börjar med att äta pizza (HFU bjuder). Har du inte redan beställt så skriver du upp dig på  listan i kyrkan eller skickar ett mejl till Monica S eller Billly B. Vi slutar cirka 21.

Den här kursen är till för alla som möter barn och ungdomar i ett ledaruppdrag eller i sitt arbete. Syftet är att sprida kunskap om övergrepp, kränkningar och mobbning.  Men också att ge ledare mod att agera om de upptäcker att något sådant sker.

Kursen går igenom vad övergrepp är, hur man kan arbeta förebyggande och hur man bör agera om något händer i verksamheten. Du får också lära dig mer om bland annat att prata med barn om sådant som är svårt och om att motverka härskartekniker. Även frågan om när man bör kontakta olika myndigheter tas upp i kursen.

Trygga Möten är en verksamhet inom Scouterna som startades 2005. Målet är att fritidsverksamhet för barn ska vara trygg, säker och fri från övergrepp. Vi vill rusta ledare så att de blir modiga att agera om något händer.

För dem som är ledare inom Scouterna är det obligatoriskt att genomgå en Trygga Möten utbildning.

Vi ser fram emot en trevlig och intressant kväll