Hälsningar till Lundhagskyrkan!

30-03-19

Hälsningar från Yasmine och Scott från Nord Irland.

Kära hemförsamling, jag har tagit mig lite tid att skriva till er om hur jag har det här borta i Nord Irland.

Jag och min man, Scott, har nu lett en DTS (discipleship training school/ lärjungeskola) som är inne i sjätte veckan. DTS är en intensiv 5-6 månaders kurs där unga vuxna har lektioner, tjänar, evangeliserar och lever i gemenskap med andra. De första sex veckorna har vi varit i en fin och charmig liten by som ligger på gränsen mellan Nord Irland och Irland. Där har vi haft talare och lektioner som har lätt oss att engagera oss i Gud, vem Gud är, vem jag är i Guds rike, vad är min roll. Vad betyder det att Gud är som en förälder, hans faderliga och moderliga kärlek till oss. Vad är Guds plan för den här världen, för oss hans människor. Vad betyder det att Han vill ge LIV till ALLT och ALLA. Att återuppståndelse är till för ALLT.

Den inre resan många går igenom på DTS är insikt att vad vi lärt oss om Gud när vi växt upp inte alltid är den mest korrekta bilden av vem Gud är, eller att han är så mycket mer än vad vi förstått innan. En mening som ofta kommit upp och som vi har grävt djupare i är att Gud ser ut som Jesus, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Och något som många tyvärr upptäcker är att de faktiskt har trott att Gud är en arg Gud som måste ha offer för att kunna titta på oss, att stå ut med oss.

Gud har i den här gruppen gjort så mycket redan, inre helande, förlåtelse och frihet.

Den här veckan reste vi vidare upp till Belfast där vi kommer vara i fyra veckor. Här kommer vi utanför lektioner också jobba med barn från fattigare område som ofta inte har väldigt hälsosamma hem. Vi volontär arbetar även med en organisation som ger läxhjälp för flyktingar som har kommit hit.

Där vi bor i Belfast kan man inte ignorera konflikten som påverkat det här landet. Inte långt från där vi bor är Belfasts mest kända ”peacewall” (fredsmur) som dividerar ett katolskt område med protestantiskt (bilderna nedan). De har över hela Belfast väggmålningar med olika sidors åsikter.

En sak jag har uppskattat att vara med UMU Irland är deras fokus på konflikt områden och fått lära mig mer om vikten av förlåtelse och försoning. Vad det betyder för världen och vår relation med Gud.

Om två veckor åker vi vidare till Libanon för att fortsätta lära och tjäna. Jag vill gärna fortsätta skriva med mer vittnesbörd om vad Gud gör här. Jag och Scott har även en Facebook sida med bilder och uppdatering om vad vi gör så ni får gärna följa oss där.

Böneämnen

Jag och Scott är så tacksamma för ni som stöttar oss med era böner, det betyder så mycket för oss och jag ber om ursäkt där jag har varit dålig på att uppdatera er vad som händer här.

Ett böneämne är att DTS ska fortsätta vara fruktsam, i deras liv och i liv omkring oss. Att vi ska fortsätta vara ledd av helige ande när vi åker till Libanon och här i Belfast.

Många varma hälsningar och välsignelser,

Yasmine och Scott