I stilla veckan

Glad påsk!

Ordet påsk kommer ursprungligen från hebreiskans pesasch som betyder ”gå förbi” (jämför ”passage”). ”Herren skall gå fram genom landet och hemsöka egypterna. Men när han ser blodet på tvärbjälken och de båda dörrposterna skall han gå förbi dörren och inte låta Förgöraren gå in i era hus för att döda er” (2 Mos 12:23). Detta var den sista plågan som drabbade Egypten innan Faro äntligen släppte israeliterna. Det var minnet av denna befrielse som Jesus och hans lärjungar precis som andra judar firade när de samlades till påskmåltid.

Sedan kristendomen kom till Sverige utvecklades en rad olika traditioner kring påsken, bl.a. fick varje dag i Stilla veckan olika namn. Det börjar med blå måndag (också kallad svarta måndagen, sannolikt eftersom man sotade skorstenarna då), vita tisdag, dymmelonsdag (troligen i betydelsen stum och fr.o.m. onsdagen fick inte kyrkklockorna låta), skärtorsdag (efter ordet skär som betyder ren, förmodligen för att Jesus tvättade lärjungarnas fötter den dagen), långfredag, påskafton och påskdag.

I Lundhagskyrkan samlas vi till en stund vid korset på långfredagen kl 17 och till påskgudstjänst för alla åldrar på påskdagens förmiddag. Alla Örebros kyrkor inbjuder sedan till påskdagsgudstjänst på Stortorget kl 16.30. Men för att påskens budskap ska sjunka in skulle jag vilja utmana oss att läsa ett avsnitt ur evangelierna varje dag under veckan. Jag bifogar pastor Micael Nilssons ”Läsning och eftertankar i stilla veckan”  som ni kan använda er av hemma. Vi går nu in i veckan där allt ställdes på sin spets, veckan där allt vände.

Glad påsk!

Jan-Gunnar Wahlén